Home |Contactgegevens |Openingstijden |Over Vocor |Verzendkosten en bezorgen |Intracommunautaire bestellingen
Uitgebreid zoeken

Gunson gereedschap


Trakrite voor caster, camber en fuseependwarshelling (KPI)    




Trakrite voor caster, camber en fuseependwarshelling (KPI)

Bestellen



Trakrite voor caster, camber en fuseependwarshelling (KPI)


Artikelcode: VI-G77099

€ 137.50 Incl. BTW




Beschrijving




Meetapparaat voor caster, camber en fuseependwarshelling (KPI)

Controleer voor u begint de volgende zaken:

  • De ondergrond moet vlak zijn
  • De juiste bandenspanningen en velg- enbandenmaten
  • De rijhoogte is juist
  • Fusees, stuurstangen en wiellagers zijn bereikbaar
  • Velgen en banden kunnen vrij draaien
  • Stuurinrichting lekt niet en is onbeschadigd
  • Stuurwiel is goed bevestigd en heeft geen speling
  • Draai het stuurwiel tussen de eindaanslagen heen en weer om het stuur goed te centreren
  • De auto is geplaatst op uitlijnplaten

Specificatie:

Cambermeter:
Bereik ±5 graden in stappen van 0,5 graad

Castermeter:
Bereik +11 tot -3 graden in stappen van 0,5 graad

KPI-meting (fuseependwarshelling):
Bereik 0 tot 14 graden in stappen van 0,5 graad

Schalen voor gebruik links en rechts.

Handige tip:
Let op: aanpassingen aan de hoeken van de ophanging of stuurinrichting beïnvloeden de andere instelhoeken, controleer dus na elke aanpassing ALLE instelhoeken.

Camber = de hoek van het wiel van voren af gezien
Camber 0 = nul graden = wiel is verticaal
Caster = de hoek van de draaiingsas van het stuurmechanisme van de zijkant gezien.
Fuseependwarshelling = (KPI of king pin inclination) is de hoek tussen de draaiingsas van het stuurmechanisme en een verticale lijn (van voren gezien). Verwar fuseependwarshelling of KPI niet met caster.

Ingesloten hoek = KPI + camber.

Het volgende overzicht bevat nuttige informatie om uit een meting van bovenstaande waardes een aantal problemen met de wielophanging/stuurinrichting te herkennen.

UITLIJNHOEKEN
K.P.I.
Camber
Ingesloten hoek
PROBLEEM
Juist
Kleiner dan
specificatie
Kleiner dan
specificatie
Verbogen astap
Kleiner dan
specificatie
Groter dan
specificatie
Juist
Verbogen onderste
draagarm
Groter dan
specificatie
Kleiner dan
specificatie
Juist
Verbogen bovenste
draagarm
Kleiner dan
specificatie
Groter dan
specificatie
Groter dan
specificatie
Verbogen onderste
draagarm en astap

Gebruiksaanwijzing: Camber

  • Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het meten van de camber op.
  • Fabrikanten kunnen voorschrijven dat de brandstoftank een bepaald gewicht aan brandstof moet bevatten en/of dat een gewicht op de bestuurdersstoel moet worden geplaatst.
  • Controleer of de wielen recht naar voren wijzen

1. Verwijder de magnetische beschermingsplaat van het uiteinde van de 77099 waar de pen zit
2. Plaats het meetapparaat midden op de wielnaaf (het wiel moet onder de auto zitten)
3. Zet de 77099 onder een zodanige hoek dat de luchtbel in libel (D) tussen de twee streepjes staat.
4. Lees in de cambermeter (A) de camberhoek af.

Casterhoek
(herhaal de procedure voor beide zijden van de auto)
• Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het meten van de camber op.
• Fabrikanten kunnen voorschrijven dat de brandstoftank een bepaald gewicht aan brandstof moet bevatten en/of dat een gewicht op de bestuurdersstoel moet worden geplaatst.
• Controleer of de wielen recht naar voren wijzen
• Plaats de auto op de uitlijnplaten
• Zet de auto waterpas door onder de achterwielen vulplaten te zetten met dezelfde dikte als de uitlijnplaten
1. Draai het stuurwiel zo dat het te meten wiel volgens de uitlijnplaat onder een hoek van 20° naar buiten staat
2. Plaats de 77099 midden op de wielnaaf onder een zodanige hoek dat de luchtbel in libel (D) tussen de twee streepjes staat.
3. Zet de castermeter (B) met de vingerschroef achterop de 77099 op nul.
4. Houd castermeter (B) op nul en draai het wiel terug tot het 20° naar binnen staat.
5. Zorg dat de luchtbel in libel (D) weer tussen de twee streepjes staat door de hele 77099 te draaien.
6. Meet het caster met de castermeter (B)

Fuseependwarshelling (KPI)
(herhaal de procedure voor beide zijden van de auto)
• Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het meten van de camber op.
• Fabrikanten kunnen voorschrijven dat de brandstoftank een bepaald gewicht aan brandstof moet bevatten en/of dat een gewicht op de bestuurdersstoel moet worden geplaatst.
• Controleer of de wielen recht naar voren wijzen
• Plaats de auto op de uitlijnplaten
• Zet de auto waterpas door onder de achterwielen vulplaten te zetten met dezelfde dikte als de uitlijnplaten
1. Draai het stuurwiel zo dat het te meten wiel volgens de uitlijnplaat onder een hoek van 20° naar buiten staat
2. Plaats de 77099 midden op de wielnaaf onder een zodanige hoek dat de luchtbel in libel (D) tussen de twee streepjes staat.
3. Zet de luchtbel in castermeter (C) met de vingerschroef achterop de 77099 op nul.
4. Draai het wiel 20° naar binnen en lees de casterhoek van castermeter (C) af.




 





Vocor Tools B.V. Rijnstraat 51 C, 4191 CK Geldermalsen
Tel. 0345 574138. Email: info@vocor.nl  Website: tools.vocor.nl
Chamber of Commerce – Tiel, Netherlands; nr. 56222122. VAT nr. NL85.2027.904.B01